QUI SOM?

Una entitat privada sense ànim de lucre que es va originar l’any 2008 a partir de la il·lusió i les ganes d’ajudar d’un grup d’oftalmòlegs i altres professionals. El Dr. Ramon Martí i Bonet és el fundador i President de la “Fundació Ramon Martí i Bonet contra la ceguera”, que es va fundar amb la voluntat de crear projectes propis i poder oferir servei oftalmològic a persones necessitades sense recursos oftalmològics. L’entitat està registrada amb el número 2490 del Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya amb seu a Barcelona.

QUÈ FEM?

* Prestem atenció oftalmològica mèdica i quirúrgica a projectes de cooperació internacional i local.
* Visitem a persones amb baixa visió o amb deficiències visuals i els oferim tractaments oftalmològics i facilitem ulleres en els casos en què ho precisen.
* Realitzem programes d’atenció precoç i detecció de ceguesa, entre d’altres discapacitats infantils.
* Formem assistents socials i treballadors de les entitats col·laboradores per fer un primer rastreig visual entre els seus usuaris i professionals locals.
* Portem a terme accions de sensibilització sobre la importància del control i tractament visual dels nens i joves dirigides a institucions i famílies.
* Instaurem programes de telemedicina i consolidem serveis oftalmològics a països en vies de desenvolupament (quiròfans i consultes).

PER A QUI HO FEM?

* Nens i adults que es troben en situació de pobresa greu, risc d’exclusió o qualsevol altre situació d’especial vulnerabilitat tant a nivell Internacional com a nivell local.
* Nounats i menors de cinc anys amb dèficit visual i altres discapacitats provinents de famílies vulnerables i sense recursos tant a Catalunya com a l’Índia.
* Famílies en situació de pobresa severa i que no es poden pagar unes ulleres o un tractament per millorar el seu estat visual.
* Altres persones i col·lectius en situació especial que necessiten un tractament per corregir el seu dèficit visual i no tenen recursos econòmics.

COM HO FEM?

El procediment és el mateix en els projectes internacionals i locals. En el cas dels primers, proporcionem material sanitari de consulta oftalmològica, equipem consultes i quiròfans i formem a professionals locals.

1. RASTREIG I DETECCIÓ:

Els treballadors socials de les entitats col·laboradores, formats per òptics i optometristes de la Fundació, realitzen un test de detecció de baixa visió molt bàsic amb l’objectiu de fer una primera selecció dels casos amb dèficit visual o que per algun motiu no poden passar el test correctament.

2. DERIVACIÓ:

Les entitats i serveis socials deriven a la Fundació els casos de dèficit visual que han detectat.

3. VISITA OFTALMOLÒGICA:

Revisió i diagnòstic per part d’un òptic i un oftalmòleg. Inici del tractament segons les necessitat de cada pacient (ulleres, proves i tractaments mèdics).

4. MUNTATGE I ENTREGA D’ULLERES:

Un equip voluntari especialitzat s’encarrega del muntatge de les ulleres al nostre taller òptic.

5. SEGUIMENT:

Revisions periòdiques dels pacients. Avaluació conjunta i continuada entre l’entitat d’origen i la Fundació.